הסוף לממולאים מעייפים!

המגמות השולטות באמנות העכשווית

במשך עשרות ואף מאות שנים האמנות הייתה נתונה לכללים ברורים ונוקשים שלא תמיד ניתן היה לחלוק עליהם. יתר על כן, כל תקופה באמנות הייתה מאוד מקובעת בדעותיה ולאמנים שיצאו מהגבולות שנקבעו התקשו מאוד למצוא את מקומם בזירת האמנות העולמית. כיום, כמו בתחומים רבים, חוקים רבים שהיו רלוונטיים בעבר הפסיקו להיות כאלה, ופינו מקומם לחשיבה הרבה יותר חופשית, פחות ממוקדת והרבה יותר אוניברסלית.

זה נובע גם מהגלובליזציה שהייתה מנת חלקם של העשורים האחרונים, המהפכה הדיגיטלית ששינתה את חוקי המשחק בתחומים רבים, כולל כל נושא היצירתיות, ומעבר לכל – במידה רבה עולם האמנות עשה סגירת מעגל שהביא את כולם למסקנה שאמנות אמורה להיות פחות או יותר חופשייה מתכתיבים מלמעלה, וכל עוד יש ביקוש ועניין מצד קהל צורכי האמנות, הכל הולך.

יתר על כן, בעולם המודרני הביטוי "חוקים" פינה את מקומו ל"מגמות" או אם תרצו – טרנדים. אך זה נוגע בעיקר לתחומי עניין, רעיונות וערכים מאשר דרכי הביצוע והביטוי העצמי של האמנים.

היו רגעים בהיסטוריה של האמנות שהובילו מהיצירות הקלאסיות לכיוונים חדשים כגון ג’קסון פולוק, ג’ף קונס ודמיין הירסט שהתממשו לאחר מאות שנים רבות. אחד מהצמתים המשמעותיים ביותר הייתה הרפורמציה הפרוטסטנטית שסירבה לתעד את דמויות האל, וכך הציירים עברו לפריטים הרבה יותר גשמיים, כגון קערות פירות וזרי פרחים.

האמנות משתנה גם כיום, ובין הטרנדים המדוברים ניתן למצוא את התופעות הבאות:

לוחמה באליטיזם בעזרת מציאות מרובדת

כאמור, האינטרנט פתח דלתות רבות גם לאמנים מודרניים. הטכנולוגיה של המציאות המרובדת אפשרה גם לצאת בהצהרת התנגדות לאליטיזם ושמרנות. דוגמה מובהקת לכך התרחשה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, כאשר קבוצת אמנים מהאינטרנט "פרצו" לתערוכה של פולוק והקימו תצוגה משלהם באמצעות טכנולוגיית מציאות מרובדת בשם "שלום, אנחנו מהאינטרנט". זו הייתה הצהרה עצמתית על אופי האמנות העכשווית.

יותר ויותר נשים

במשך שנים רבות היה קיים פתגם שהאמן המפורסם ביותר הוא אדם מת כלשהו (בהתייחסות לכך שרוב האמנים זכו להכרה לאחר מותם, אך ניתן לראות כאן גם עדות למציאות שבה יש מעט אמניות שזכו לתהילה הראויה. אך אחד השינויים הבולטים בשנים האחרונות מעניק תקווה לשינוי בעניין. מספר האמניות המובילות בעולם כיום עלה באופן משמעותי וכמעט השתווה עם האמנים הגבים. יתר על כן, אמניות מעוררות עניין אפילו רב יותר בגלריות הגדולות ביותר בעולם, למשל אני אלברס שהוצגה בגלריית טייט מודרני בלונדון, אדריאן פייפר שהוצגה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק ומוזיאון סולומון ר. גוגנהיים שבירך את פניה של הילמה אף קלינט.


שימוש בבלוקצ’יין באמנות עכשווית

מופתעים? בלוקצ’יין מתקשר אולי בביטקויין ואפיקי הכנסה אפשריים (כפי שכבר סיפרנו לכם כאן), אך יש לו דריסת רגל גם באמנות, מסתבר. טכנולוגיה זו לכשעצמה לחולל שינויים מפתיעים בכל תעשייה. מדובר למעשה בשרשרת של בלוקים שכל בלוק הוא פיסת מידע (או עסקה). השרשרת בטוחה לחלוטין ואי אפשר לשנותה, אך כל אחד יכול להשתתף.

בעולם האמנות הבלוקצ’יין משמש כדי לתעד רכישות של יצירות אמנות כדי למנוע רמאויות בתחום וכן להעניק בטחונות לרוכשים. בית המכירות הפומביות כריסטי'ס בלונדון כבר גיבש שיתוף פעולה עם חברה טכנולוגית כדי להפוך את שיתוף הפעולה הזה לרשמי!

איכות הסביבה

אמנים רבים מקדישים כיום תשומת לב רבה לנושא ההתחממות הגלובלית ולנושאים סביבתיים אחרים. רשת מכירת האמנות סותביס אירחה עשרה אמנים ידועים במסגרת פעילויות לקידום מודעות להכחדת הטיגריסים בעולם. בנוסף, בטייט מודרני התקיימה תצוגה מיוחדת במינה שבה אנשים ראו בפועל את השפעת ההתחממות הגלובלית כששני אמנים הציגו כמה עשרות קרחונים מגרינלנד שנמסו לעיניהם הנדהמות של המבקרים.

כפי שניתן לראות, האמנות מהווה צוהר וזכוכית מגדלת לתהליכים המתרחשים בעולם כולו וכן בתודעה הכלל-אנושית שלנו, ובכך ממשיכה לבצע את תפקידה כמציגה את הכיוון הכללי אליו מועדות פנינו.