הסוף לממולאים מעייפים!

עשרת הוויטמינים שהגוף שלכם הכי צריך

כולנו יודעים על החשיבות של שמירה על אורח חיים בריא. המאכלים השונים שאנו צורכים ולערכים התזונתיים שלהם משחקים תפקיד חשוב ומשמעותי ביצירת מאגר הוויטמינים הדרוש לנו לתפקוד מיטבי בחיי היומיום שלנו.

ראוי לציין שכל אדם הוא שונה, לכל אחד יש חסכים או עודפים אינדיווידואליים לו, לכן חשוב מאוד להתאים את התזונה בהתאם למה שדרוש לכם – מאמר זה אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף להמלצות מקצועיות!

עכשיו כשהבהרנו זאת, בואו נראה מה הם הוויטמינים בדיוק: אלו רכיבים אורגניים שהגוף שלנו זקוק להם לביצוע כל התפקודים החיוניים שלו, כגון ייצור רקמות, וויסות חילוף החומרים ושמירה על מערכת חיסון תקינה. לעתים קרובות המונח "וויטמינים" משמש גם ביחס למינרלים, חומצות שומן וחומצות אמינה – וכן 13 הוויטמינים ה"רשמיים" הדרושים לגוף האדם!

כדי להפריד בין עיקר לטפל, ריכזנו עבורכם את רשימת הרכיבים שהגוף שלכם זקוק להם באמת. באופן אידיאלי, הרכיבים האלה אמורים להגיע מהתזונה שלכם, ומתוספים רק במקרי חסך חמורים. באמצעות הקפדה על תזונה בריאה וטבעית ניתן להגיע למדדים הרצויים. יחד עם זאת, תמיד כדאי להיוועץ עם מומחי בריאות ותזונה.

והרשימה? הנה היא לפניכם:

  1. מגנזיום – מינרל החשוב מאוד לתפקוד השרירים, כולל הליך כיווץ והרפיה של השרירים בכל הגוף, כולל במעיים. המגנזיום מסייע לספיגה של רכיב חשוב מאוד נוסף – הסידן. מגנזיום קיים במזונות הבאים: תרד וירקות ירוקים עליים אחרים, שקדים ושעועית.
  2. סידן – המינרל הידוע והחיוני לבריאות העצמות והשיניים. הסידן הוא בהחלט הרכיבים התזונתיים המהוללים ביותר, ולא בכדי. כפי שכולנו יודעים, המקורות לסידן הוא חלב או חלב צמחי, כגון שקדים וקשיו.
  3. ויטמין C – וויטמין מסיס במים בעל תפקיד חיוני במערכת החיסונית. הוא גם נוגד חמצון, מה שמאפשר לסייע לנטרול רדיקלים חופשיים, ובכך למנוע הזדקנות של התאים. בין המקורות העיקריים לוויטמין C: מיץ תפוזים, דובדבנים, פלפלים אדומים, קייל, אשכולית ועוד, כמו גם בצורת תוספי תזונה שניתן ליטול לפי המלצת רופא.
  4. ויטמין B12 – אחד הוויטמינים החיוניים והחשובים ביותר. זהו קואנזים המשחק תפקיד חשוב בהמרת המזון לאנרגיה.
    המזונות המספקים וויטמין B12 הם בקר, עוף, דגם, ביצים ואף דגני בוקר מועשרים. מעבר לכך, הוא זמין במגוון צורות, כולל כדורים, נוזל או אפילו הזרקות במידת הצורך.
  5. אומגה 3 – חומצת שומן חיונית שנוכחותה בגוף תורמת לבריאות הלב וכלי הדם, תפקוד המוח ומצב הרוח הכללי. המקורות העיקריים של אומגה 3 מצויים בדגים, שמן דגים ושמן אצות.
  6. ויטמין D – ויטמין בעל חשיבות אדירה לבריאות העצמות והמעי הגס. הגוף מייצר אותו כאשר העור נחשף לאור שמש. בגלל שבעולם המודרני רבים מאיתנו מעבירים את זמננו בחללים סגורים, יש לעתים צורך בצריכת ויטמין D3 כדי להבטיח בריאות מיטבית. המזונות המכילים ויטמין D הם ברוקולי, חלמוני ביצים, דגני בוגר ושמני דגים.
  7. ברזל – הרכיב שאחראי על הצבע האדום של הדם שלנו. מחסור בברזל זהו מצב פתולוגי שנקרא אנמיה והוא קשור להפרעות אוטואימוניות, כגון זאבת. המזונות המכילים ברזל הם צדפות ים, כבד, שעועית ותרד.
  8. אשלגן – האשלגן הוא אלקטרוליט (בדומה למגנזיום ולסידן) המשחק תפקיד חשוב בשמירה על לחות הגוף ומדד מים מתאים, וכן תומך בלחץ דם בריא. במדינות מערביות רבות התזונה לא מכילה כמות מספקת של אשלגן, וקשה מאוד להשלים אותו באמצעות כדורים ותוספים ללא מרשם. המקורות הטבעיים של אשלגן הם בננות, פירות הדר תרד ועוד.
  9. ויטמין A – ויטמין מסיס בשומן שניתן למצוא בגזר וירקות כתומים נוספים, כמו גם בבשר, ובעיקר בכבד. הוא ידוע גם בשם קרטנואיד, הוא חשוב מאוד לבריאות העיניים ומסייע להילחם במחלות כרוניות.
  10. אנזים Co-Q10 – (ידוע גם בשם יוביקווינול) – זהו קואנזים שתורם לעתים קרובות לבריאות הלב. ה-Co-Q10 מסייע להגברת החמצון בדם ובנוסף הוא נוגד חמצון. המקורות התזונתיים לאנשים זה הוא כבד, בוטנים, בקר, קטניות, ברוקולי, כרובית תרד ועוד.

 

כפי שאתם רואים, ניתן למצוא את הרכיבים החשובים ביותר לבריאות שלנו במגוון רחב של מאכלים שניתן לשלב בתזונה היומיומית ללא קושי רב, וכדאי תמיד לעשות מאמץ לספק לעצמנו את כל הדרוש לבריאות מיטבית.