הסוף לממולאים מעייפים!

"תה ירוק אחד ביום" – לבריאות מיטבית

קנקן זכוכית עם תה ירוק וכוס זכוכית.

פתגם סיני עתיק  אומר כי  "עדיף לא לאכול כמה ימים, מאשר לא לשתות תה ירוק אחד ביום." הסינים ידועים ביכולות השימוש שלהם בצמחי מרפא ובחליטת שונות לטיפול בסוגיות בריאותיות שונות. ובעיקר הסינים ידועים בהבנה כי, אורח חיים נכון ישמור על האדם כמה שיותר בריא לאורך זמן.

אחד מהצמחים העתיקים והנפוצים ביותר בשימוש העם הסיני וקרוי בשם הזה בשל הצבע הירוק שמקבלים הצמחים לאחר חימום שלהם בווק לפני הייבוש שלהם- במטרה למנוע מהם להתחמצן ולהשחיר. הסינים פיתחו תהליכים שונים למניעת ההתחמצנות של הצמח ואותם הם מפעילים לאחר החימום שלו על מנת לשמור שמירה על התכונות הפעילות שלו. היפנים אף הם משתמשים תדיר בתה הירוק בטקסי התה המסורתיים שלהם והם מאדים את העלים כדי להגיע לאותה התוצאה. לעלים הירוקים בשיטת האידוי יש טעם ייחודי שמאפיין את התה הירוק היפני.

גם המערב זיהה כי לתה ירוק יתרונות בריאותיים גדולים המצויים בו וכיום, התה הירוק הוא אחד המשקאות המוכרים והנמכרים ביותר בעולם.וכמו בהרבה רכיבים שמקורם בתרבות הסינית העתיקה כך גם ידוע לומר היום  כי לתה ירוק יכולות להיות  השפעות חיוביות ויכולת לסייע בטיפול בבעיות רפואיות שונות: העיבוד שעובר התה הירוק עוצר את תהליך ההתחמצנות שלו בשלב מוקדם יחסית, ולכן יש בו כמות גדולה מאוד של נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, המספקים לנו הגנה בפני נזקי הרדיקלים החופשיים ומגנים  מפני מחלות. אחד החומרים הפעיל בתה הירוק המוכר גם בקיצור אותיות כ EGCG מהווה כנוגד חמצון איכותי אנטי סרטני  המגן מפני בעיות לב וכלי דם. מסיבה זו לחולי לב מאוד מומלץ לשתות תה ירוק. אך גם לחולי אלצהיימר סוכרת וסרטן. החומר הפעיל בתה הירוק מוכר כמאזן של רמת הכולסטרול ומעכב תהליכי הזדקנות, מפחית נזקי עישון ומעניק אנרגיה. לדברי הנטורופתית אילנית וידינסקי  התה הירוק ממריץ מערכת עיכול, מסייע בעצירות ועשיר בנוגדי חמצון, אך מכיל תאין (תרכובת של קפאין), ולכן לא מומלץ לשתייה בערב. אך בשונה מקפה  הקפאין בתה הירוק נספג בצורה 'עדינה' יותר בגוף, ולכן השפעתו אינה כמו של קפה. הוא עדיף מקפה כיוון שמכיל מגוון מינרלים וויטמינים וכן את נוגד החמצון העוצמתי EGCG, המגן על הגוף מפני רדיקלים חופשיים.

אליאור צח מנהל מותג התה והחליטות הבינלאומי פומפדור (POMPADOUR), מציע מגוון רחב של תה ירוק בשילוב טעמים מגוונים וטעמים מאוד (כגון: תה ירוק ג'ינג'ר תפוז, תה ירוק לימונית לואיזה, תה ירוק לימונית תות, תה ירוק נענע, תה ירוק קמומיל מנטה.) יודעים לומר כי   ספל תה ירוק מכיל 50% פחות קפאין בהשוואה לספל קפה. תה ירוק גורם בזכות הקפאין  לחוש ערניים אך רגועים יותר, בזכות התיאנין – חומצה אמינית שמצויה בתה הירוק ומשרה תחושות רוגע ושלווה.
בנוסף, בשונה מהקפה שמשאיר חותם גם על השיניים התה הירוק דווקא שומר על בריאות הפה ומונע ריחות רעים מהפה – מרכיבים המצויים בתה מעכבים התרבות של חיידקים שפוגעים באמייל השן. שתייה קבועה שלו עוזרת במניעת ריח רע מהפה ותורמת לבריאות החניכיים."
לתה יכולת לסייע גם במלחמה במחלות עור זיהומיות – "תה ירוק עוזר בטיפול במחלות עור וקשקשים. קיימות מחלות עור שגורמות לעור יבש, אדמומי, מכוסה קשקשים (כמו פסוריאזיס). אנשים שהרבו לשתות את התה, חוו התרבות איטית יותר של תאי העור החולים, וכך נעצרת התפשטות המחלה לשטחים נרחבים בגוף.

מוריד את רמות הכולסטרול – תה ירוק מוכח כגורם מסייע להפחתה בכולסטרול ה: "רע". ההשפעות מפחיתות הכולסטרול של התה הירוק עשויות לנבוע מהקטכינים שבו. הקטכין הוא חומר בעל תכונות נוגדות חמצון וחוקרים מאמינים שהוא גם מפחית את הספיגה של הכולסטרול בגוף, ולכן מסייע להפחית את רמות הכולסטרול.

מסייע לירידה במשקל –לגימת תמצית של תה ירוק,  די מפורסמת בתעשיית הדיאטות. התרכובת הכימית של התה מעלה את רמות האנרגיה, מגבירה את חילוף החומרים, ותורמת לתפקוד הכבד. כשחילוף החומרים מוגבר, הגוף שלנו מצליח לשרוף שומנים מהר יותר, וכתוצאה מזה – נרד במשקל מהר יותר. השפעת התה על חילוף החומרים יכולה להיחלש בהתאם לצריכת הקפאין שלנו. כדאי לצרוך פחות מ-300 מ"ג קפאין ביום כדי לשמר את ההשפעות החיוביות של התה על הירידה במשקל. בנוסף, התה יכול לשמש בתור תחליף למשקאות ממותקים לצד ארוחות ולחסוך כך את הקלוריות!

 

ואם כל זה עוד לא מספיק מחקרים (1) מצאו כי שתייה מרובה של תה ירוק יכולה להגן על המוח מבעיות נוירולוגיות כמו אלצהיימר ופרקינסון. מחקרים מסוימים הראו ששתיית התה יכולה לשפר את היכולת של המוח לקלוט מידע חדש ולשמר מידע נוכחי בקרב מבוגרים.

 

מחקר שבחן את ההשפעה של שתיית תה ירוק על הסיכוי לחלות בשבץ  מוחי. פורסם מגזין הרפואי The American Journal of Clinical Nutrition.- – בנובמבר 2019 והראה כי אצל מבוגרים סינים, צריכה גבוהה יותר של תה, ובמיוחד תה ירוק, הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר לשבץ מוחי איסכמי ושטפי דם מוחיים. חשוב לציין שתוצאות המחקר אף הראו כי לשתייה קבועה של תה ירוק יש השפעה מובהקת של הורדת הסיכון לשבץ ב-8% בהשוואה לאלו שלא שתו.