הסוף לממולאים מעייפים!

7 תרופות סבתא לצינון

שייק בריאות לחורף

עם בוא הגשם הראשון במקרים רבים מגיע תורו של הצינון ואיתו גם שלל מחלות החורף. עוד לפני הקורונה הפייסבוק ועידן תוספי התזונה והתרופות התמודדו עם מחלות חורף דרך צריכת מאכלים וצמחי מרפא שונים שנודעים היום כתרופות סבתא.

אז למה חולים יותר בחורף?

אילנית וודנסקי, נטורופתית, מרצה, יועצת לתזונת ספורט מסבירה כי  "בתנאי קור מערכת החיסון שלנו נחלשת והופכת פגיעה יותר ולכן לווירוסים וחיידקים 'קל' יותר להסתנן לגופנו ולגרום לתסמינים המוכרים כמו: נזלת, שיעול, חום, חולשה, עייפות, כאבי ראש וכד'.

ומה כדאי לעשות כדי להימנע ממחלות החורף?

היום אחרי מגפת הקורונה כולנו מודעים לאפשרויות ההדבקה ועל אופן ההתגוננות והחיסון – אבל אם רוצים להתמקד בתזונה שמתאימה יותר לחיזוק של מערכת החיסון חשוב

לשמור על מספר פרמטרים כמו אוורור חדרים, שעות שינה מספיקות והיגיינת ידיים גם הם יעזרו לנו להימנע מהידבקות מיותרת.

וכמובן מומלץ להעשיר את התפריט שלנו ברכיבי מזון הכוללים נוגדי חמצון המעודדים ייצור של תאי דם לבנים.

נוגדי חמצון כאלה מצויים ב  ויטמין C, ויטמין E ובטא-קרוטן (מקור מן הצומח לויטמין A). וגם באבץ, סלניום.

  • ויטמין C ניתן למצוא בשפע בפירות הדר : פלפלים, פירות הדר, כרוב, כרובית, ברוקולי, תותים, בננה
  • ויטמין E: דגנים מלאים, אדממה, שעועית, אגוזים, זרעים, שמן זית, ברוקולי
  • ויטמין A: ירקות ופירות בצבע כתום, צהוב, ירוק כהה
  • בנוסף, מומלץ להגביר אכילת שום ובצל.
  • סלניום: אגוזי ברזיל (2 ביום), דגנים מלאים, שמרים, פולי סויה, שום, בצל, פטריות
  • אבץ: גרעיני חמנייה ודלעת (טבעיים), קשיו, פקאן, שקדים, חומוס, עדשים, שעועית

ואם בכל זאת חלינו…?

" רצוי לשמור על מספר הנחיות מסבירה וידנסקי: בראש ובראשונה לנוח. לאפשר לגוף מנוחה באמצעות שינה טובה, הפחתת מאמץ ולחץ כדי לאפשר למערכת החיסון לפעול במיטבה.

בנוסף חשוב מאוד לשתות הרבה עדיף מים ולא קפה או שוקו – או חלב שמגביר ליחה ומקשה על נשימה. ניתן להוסיף למים החמימים פלחי לימון טריים כדי להוסיף ויטמין C או לשתות חליטות צמחים  שתיית חליטות צמחי מרפא כמו: סמבוק שחור, טימין, ג'ינג'ר, אכיניצאה, שפועלים כאנטי ויראליים ואנטי דלקתיים ומקלים על תסמיני המחלה.

לגבי אוכל- במקרים רבים כשחולים אין תיאבון וזה דווקא עוזר לגוף כי הוא צריך את כל המשאבים שלו לטובת המלחמה במחלה. אבל לא כדאי לצום ממש ואם רעבים. כמובן אי אפשר בלי לוותר על מרק העוף – הפינצילין של הטבע.  מרק עוף בבישול ארוך יחד עם עשבי תיבול אכן עוזר במקרים של הצטננות ושפעת, בעיקר בתחילת המחלה.

הסיבה לסיוע שמעניק המרק נעוצה במי המרק בהם מומסים מינרלים, קולגן, חומצות אמינו שונות ותרכובות אנטי דלקתיות, וכל אלה תומכים במערכת החיסון ומשפרים את פעילותם של מספר תאי דם לבנים הנלחמים בזיהומים. המרק מחמם את דרכי הנשימה העליונות ובכך מקל על הסימפטומים, ואם נכניס גם בצל ושום וצמחי תבלין כמו פלפל, מרווה וטימין נוכל להקל על הליחה. לטבעונים אפשר להסתפק במרק ירקות עם ירקות כתומים או מרק עדשים כתומות שגם עשיר בחלבון.

תבלין נוסף מצוין כמקור עשיר בנוגדי חמצון, הוא הכורכום. יש לו סגולות אנטי דלקתיות ואנטי מיקרוביאליות. כדאי להוסיף אותו כתבלין באוכל באופן קבוע, אך כדי למצות את תכונותיו הנהדרות מומלץ לצרוך אותו בכמוסות, בייעוץ מקצועי בלבד.

רכיב נוסף עתיק יומין העוזר להתמודד עם שיעול ודלקות גרון הוא שורש ג'ינג'ר טרי. הוא מכיל רכיבים אשר עוזרים במקרים של שפעת, הצטננות, חום, שיעול וכאבי ראש. הוא נחשב לצמח מחמם וידוע ביעילותו במצבים של בחילות, הקאות ובעיות עיכול.

אני שומרת אותו במקפיא ומוסיפה אותו לתה (מגרדת או פורסת) כשאחד מבני הבית מתחיל להרגיש לא טוב".

והנה הזדמנות לנפץ מיתוס – אין שום בעיה לאכול מאכלים קרים ואפילו קפואים כשמצוננים או יש דלקת גרון- להיפך.

סיון חרמון איצקוביץ  מנהלת השיוק של סחוט מציעה מתכון קרייזי סמודי כורכום מנגו טעים ובריא:

"הצבע השימשי והכתום של הכורכום שמשגע אתכם לרצות לתת לגוף חיזוק אמיתי ממנו, אבל ק ש ה לאכול אותו! הוא דומיננטי ותמיד משתלט על הטעם של התבשיל.

אז לא להשתולל עם הכורכום.

הרכיבים:

100 גרם אסרולה (תבלית 1 מהמארז)

6-8 חתיכות מנגו מוקפא

5 חתיכות אננס מוקפא

5 חתיכות בננה קפואה

חצי כפית שטוחה אבקת כורכום אורגנית

קצה כפית גרידת ג'ינג'ר לאמיצים בלבד!

חצי כוס מיץ תפוחים מלא ללא חומר משמר

מבלנדרים את כל המרכיבים עד למרקם אחיד וגלידתי ומוזגים לקערת קוקוס לחוויה מושלמת 🥥

לטופינגס:

פרוסות בננה או אננס

רצועות קוקוס

זרעי צ'יה

גרנולה

אפשר לזלף  סילאן מעל התוספות ולהנות מכל טעימה של בריאות מושחתת

 

וודנסקי מוסיפה כי "כך או כך מומלץ לא לאכול מאכלים כבדים ולהימנע מאכילת מזונות קשים לעיכול.  ואכילת מזונות המחלישים את מערכת החיסון שמכילים סוכרים, פחמימות ריקות, קמח לבן, חלב פרה ומוצריו, שומנים רוויים, מזונות מטוגנים, תעשייתיים, מעובדים המכילים חומרי שימור וצבעי מאכל".

לבריאות!