הסוף לממולאים מעייפים!

טיפים ועצות לעידוד ייצור הקולגן

בשנים האחרונות אנו שומעים רבות על חשיבות השימוש בקולגן:  קולגן לפנים, קולגן בכדורים, קולגן בקרמים וכו'- אבל מהו באמת?, מה תפקידו של הקולגן ואיך הוא יכול לעזור לעור? בעיקר אחרי הקיץ החם שהלם בעורנו.   אז מומלץ לעשות  סדר  בנושא ולדעת מהו קולגן והשפעתו על העור.

שאלנו את ד"ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור ויועצת מדעית למותג הדרמו וישי:

הקולגן אמת או שקר?

"קולגן חשוב לעור" מסבירה הד"ר זו- אמת, אבל הנטייה לחשוב כי אפשר להזריק קולגן ישירות לעור הפנים אינה נכונה. לא קיים קולגן להזרקה. הסברה כי הקולגן מתפרק יותר עם השנים היא אמת לאמיתה. ,וגם העובדה כי הקולגן  בפנים ובגוף מתפרק יותר בעקבות נזקי סביבה. ועוד אמת חשובה היא העובדה כי אפשר לעזור לעור לייצר עוד קולגן."

מהו הקולגן?

קולגן – זהו  חלבון- מולקולה גדולה שמתחברת לעוד ועוד מולקולות ויוצרת תמיכה בעור ובכל אברי הגוף. מולקולת הקולגן מהווה בעצם כמולקולה השכיחה ביותר בגוף, בשל הימצאותה בעור.  "התפקיד שלה הוא לייצר תמיכה" מסבירה ד"ר אקרמן " ממש כשם שפיגומים וקורות בטון נותנים תמיכה לבניין. הקולגן נבנה בתוך העור שלנו מאבני בניין שהן מולקולות קטנות יותר- שהחיבור בניהן יוצר את המבנה הזה  שלבסוף נותן לעור תמיכה ומרים אותו". בעור צעיר יש הרבה קולגן ובעור בוגר יש הרבה הרבה פחות. למה?  "כשאנחנו צעירים, העור שלנו מייצר קולגן ביתר שאת אולם עם הגיל- יש ירידה ביכולת העור לייצר קולגן כך שבפועל קצב הפירוק גדול למקצב הייצור ואז בסופו של דבר נוצר חסר.

עם השנים בית החרושת שבגופינו מתעייף-וקצב הייצור של הקולגן בעור הולך ופוחת כמו כן, יש גורמים סביבתיים מבחוץ כמו שמש, עישון, פסולת מהסביבה ועוד אשר תורמים לפירוק מהיר יותר של הקולגן. מה שבסופו של דבר גורם למאזן שלילי- כלומר קצב הפירוק של בקולגן גבוה יוצר מקצב הייצור שלו בעור ואז נוצר חסר. החסר הזה בא לידי ביטוי במראה רפוי ופחות מוצק של העור – מראה שאנחנו ממש לא אוהבים או רוצים."

איך מתפקד הקולגן בגופנו?

"עם הזמן, ייצור הקולגן בגוף מואט" מסבירה ד"ר אקרמן, "ומתחילים להופיע סימני הזדקנות רבים בעיקר בעור הפנים אבל לא רק: קמטים, קווי מתאר פנים פחות מוגדרים, אובדן המוצקות.

קולגן ומים מרכיבים את מרבית העור – קולגן הוא גם החלבון העיקרי בעור. קולגן לבדו מהווה בין 80% ל-90% ממשקלו היבש של העור, כשמוציאים את המים. הוא דומה לסליל משולש, דהיינו מבנה ספיראלי, העשוי משלוש שרשראות של כ-מאה חומצות אמינו.

קולגן ממצק את העור שלנו – בדיוק כפי שהוא משמש את הגוף בבניית השרירים, קולגן מעניק לעור שלנו את הגמישות, האלסטיות והמיצוק איתם הוא נולד. מקורו במילה היוונית, kólla, שפירושה דבק, קולגן מסוג I ומסוג III נקשרים זה לזה בדרמיס, כמו כרית חיבור.

הוא מיוצר ע"י פיברובלסטים, תאים בדרמיס, השכבה השנייה של העור, אשר אחראים גם על הפרשת האלסטין. ויחד עם אלסטין וחלבונים אחרים המכונים גליקופרוטאינים, קולגן מהווה חלק מהרשת החוץ תאית שבונה את העור עצמו, כמו שריר, ומעניקה את התכונות הפיזיות האמיתיות שלו, כמו טונוס, גמישות, אלסטיות ומיצוק."

איך הסביבה משפיעה על הידלדלות הקולגן בעור?

"אורח החיים שלנו יכול לגרום לקולגן להתדלדל מהר עוד יותר. קצב איבוד קולגן של אחוז אחד בשנה זה בעצם הקצב המינימלי- אשר מתרחש ללא קשר לגורמים סביבתיים. גורמים אלה כגון חשיפה לקרינת UV, נזקי עישון, רדיקלים חופשיים וכן עשן ופסולת סביבתית מאיצים את קצב הפירוק כך שבפועל אנחנו מאבדים הרבה יותר. כמו כן זה לא רק הכמות כצמה- אלא גם איכות הקולגן נפגמת עם השנים- כך שהסיבים עצמם פחות מאפשרים תמיכה ויציבות לעור והעור הופך ליותר רפוי ופחות גמיש

מכיוון שקולגן הוא מולקולה ענקית- העור אינו יכול לספוג אותה מבחוץ אז איך בכל זאת נעודד את העור לייצר עוד קולגן- צריך מצד אחד להקטין את קצב הפירוק שלו בעור ומצד שני לספק לעור אבני בניין שיהוו מאגר שממנו יהיה קל לעור לבנות יותר קולגן לבד. "

איך ניתן להחזיר את הקולגן חזרה לגוף?

קיימים מרכיבים ידועים אשר נספגים בקלות ומסייעים לטפל בסימני ההזדקנות שנגרמים עקב איבוד הקולגן בעור. אחד המרכיבים העוצמתיים ביותר הוא פפטידים – המילה החמה ביותר בעולם האנטי אייג'ינג.

הפפטידים הן שרשראות המורכבות מחלבונים זעירים העשויים מ- 2-50 חומצות אמיניות. אחת הסיבות לצריכה גבוהה של חלבון ככל שהגיל עולה היא הצורך באספקה חיצונית של חומצות אמינו לגוף כדי שיוכל לייצר את סיבי הקולגן. את החלבון ניתן לצרוך בעיקר ממזונות מן החי- בשר, דגים, ביצים אך גם ממקורות צמחיים כמו קטניות, וכמובן גם מתוספי תזונה וקרמים לשימוש חיצוני שיכולים להיות מהונדסים גם בביו טכנולוגיה.

חשוב לדעת כי מלבד החלבון וחומצות האמינו ישנם רכיבים נוספים הכרחיים לטובת יכולת הספיגה של החלבון בגוף ויכולת הנעת יצור הקולגן- כמו ויטמין C שאחראי על הסינתזה של הקולגן בגוף. ויטמין C קיים בכמות גבוהה בפירות- בעיקר בפירות ההדר אך גם בירקות. בגמבה למשל יש גם ויטמין C וגם רכיב נוסף  בשם קפסאיצין, שנמצא במחקר שפורסם בשנת 2015 כמגביר את היציבות של סיבי הקולגן בגידים ומגן עליהם מפני פירוק אנזימטי.

רכיב חשוב נוסף הוא האבץ  המתפעל חלבונים חיוניים לייצור הקולגן  – בעל תפקיד בייצור קולגן כחומר משלים (מתפעל של חלבונים חיוניים). את האבץ ניתן למצוא בכמות גבוהה יחסית בדגנים אגוזים וזרעים לבנים. כל עוד הם טריים לפני קלייה כמות האבץ בהם גבוהה יותר- גרעיני דלעת, אגוזי קשיו, שקדים, שומשום, אגוזי מלך, זרעי פשתן שיבולת שועל, שעורה ושיפון. ברכיבים אלה קיים גם מינרל נחושת האחראי על הפעלת האנזים  ליסיל אוקסידאז (lysyl oxidase enzyme)  המחולל של התגברות הקולגן ומסייע לתיקון קולגן שניזוק ומשיב אותו לגמישות.
אחד מהרכיבים המכילים גם כמות גבוהה של חלבון וחומצות אמינו רבות מלאות וכן אבץ ונחושת וויטמין C היא אצת הספירולינה שבמחקר שפורסם בשנת 2017 בכתב העת 'ביולוגיה של הרוקחות', התגלה שכאשר ספירולינה שולבה בתוך קרמים למריחה על העור, היא שיפרה את יכולת חיוניות הקיום של התאים ואף ריפאה את הפצעים מהר יותר.
תוסף קולגן- כדאי לקחת?  לדברי הדס צימרמן, דיאטנית קלינית בMayven- " החל מגיל 24 הגוף מייצר פחות קולגן כל שנה ולכן כדאי להיעזר גם בתוספי תזונה של קולגן בנוסף לתמיכה החיצונית. ההשפעה של נטילת קולגן על העור נבחנה במספר רב של מחקרים ונמצא כי תוספת יומית של קולגן לתקופה של חודשיים ויותר מגבירה את ההידרציה (רמת הלחות) של העור , את האלסטיות של העור ומסייעת לירידה בקמטים."

ארטורו גופמן מנכ"ל חברת Prosolv  המתמחה בפיתוח ושיפור מוצרי מזון ותוספי תזונה עם ניסיון מעל 25 שנה מדגיש כי "עם השנים מסיבות שונות הקשורות באופן הגידול של רכיבי מזון צמחיים וגם מזון מן החי האיכות של הרכיבים החיוניים המצויים בהם הולכת ופוחתת לעומת מוצרים המפותחים במעבדות מבוקרות שיש להן חובה לעמוד בסטנדרטים ולדווח כמותית על הרכיבים הפעילים בהן והכמויות- לא תמיד אכילה של תפוז תספיק למלא את הכמות הנדרשת של ויטמין C לגוף מסוים ולא תמיד הצריכה של מזון תיספג ותתעכל באופן מהיר ויעיל בגוף- כתוצאה מתכונות גנטיות, עיכול, וההרכב הביוכימי של הצמח/ הפרי שאת כמות הרכיבים ואיכותם בעצם אין לנו. ולכן חשוב לבצע בדיקות דם ובמקרים שבהם יש חסר לדאוג להשלים אותו גם ממקור של תוספי תזונה במידה והתזונה עצמה לא מספיקה. ולבדוק את הרכיבים של חומרי המזון שאותם צורכים עד כמה שניתן."

ד"ר אקרמן מוסיפה כי "בכל מה שקשור לקולגן, חשוב להסתמך על מחקרים מדעיים והוכחות קליניות בדוקות. למשל" היא מדגימה "אצלנו בוישי פותחה פורמולה פורצת דרך בשם  LiftActiv Collagen Specialist  המכילה פפטידים ונגזרת של ויטמין C אשר מתמקדים בסימני אובדן הקולגן בעור הניכרים לעין: קמטים, רפיון, אובדן מיצוק, גמישות וטונוס. תוצאות מוכחות מדעית: העור נראה צעיר יותר, מוצק יותר וקורן יותר. הקמטים נראים חלקים יותר, קווי מתאר הפנים נראים מוגדרים יותר, גוון העור נראה אחיד יותר וסימני פיגמנטציה קלים פחות נראים לעין.

לסיכום מציעה ד"ר אקרמן מספר טיפים לעידוד קולגן בעור וטכניקות שיאטו את קצב הפירוק שלו:

  1. שמירה על אורח חיים בריא- הקולגן בגופינו מתפרק ביתר שאת בגלל השפעת גורמים חיצוניים כמו קרינת שמש, מזהמים סביבתיים ועוד. יש לשמור על מיעוט בנזקי שמש וסביבה- הכנה משמש, צריכת תזונה בריאה וכו' וגם שתספק לגוף ולעור אבני בניין לחידוש הקולגן.
  2. ניקיון של העור-  ניקיון קבוע של העור יקל עלו לחדש את עצמו ולהיבנות מחדש
  3. שגרת טיפול אשר מכילה אבני בניין לקולגן כמו קולגן ספשיאליסט ליפטאקטיב של וישי אשר מכיל פורמולה פורצת דרך המכילה פפטידים ונגזרת של ויטמין C.
  4. להבין שתחזוקת העור זה תהלך לאורך שנים- אין זבנג וגמרנו- תחזוקה וטיפול לאורך השנים יגרמו לנו להגיע לגיל מבוגר יותר עם עור מוצק יותר.
  5. https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99_%D7%92%D7%9E%D7%96%D7%95וכמובן הגנה משמש- שמש זה אחד הדברים אשר גורמים לכור להזדקן מהר יותר ולקולגן להתפרק מהר יותר. חשוב לאמץ שגרת הגנה משמש באופן קבע כחלק משגרת הטיפוח היומיומית ולא רק כשיוצאים לחופש.